Säkra och effektiva kontor – If
Många företag har liksom If Skadeförsäkring ett eller få större kontor, samt många mindre. De mindre kontoren saknar ofta egen kontorsservice/säkerhet.
Frågan är då – hur kan man samordna säkerheten, och sköta den från ett kontor? Här berättar vi mer om hur vi arbetar tillsammans med If Skadeförsäkring för att skapa en anpassad lösning efter deras behov. Om bland annat vårt system INTEGRAL för överordnad integration.
Så gjorde vi
Förutom att uppgradera teknisk säkerhet ville If gärna effektivisera hantering av ID-kort. På de två större kontoren arbetar 950 respektive 800 medarbetare, och på de mindre lokala kontoren runt 50 personer där man inte har någon egen kontorsservice. Man ville skapa en samordnad lösning för att kunna hantera de små kontoren från ett annat större kontor samt förenkla säkerhetsbevakningen vid larm.
Dessutom ville man uppgradera det inbrottslarm som vi installerat där för många år sedan, samt bygga ut inpassering och larm, på de lokala kontoren som redan fanns samt på ett nytt kontor.
Alla lösningar skulle leva upp till de generellt sett, mycket höga krav på säkerheten, som ett försäkringsbolag har. Ytterligare ett krav var att ingen eller endast minimal störning av medarbetarnas arbete fick ske under installationen.
"Vi hade ett äldre passersystem, som ej klarade kraven på IT-säkerhet och ej kunde uppgraderas. Vi ville också bygga en sammanhållen lösning för alla orter. Eftersom vi hade ISG Nordic som leverantör av inbrottslarm och en integrerad lösning i Mölndal, som fungerat bra, så såg vi möjligheten att skapa en helhet för alla kontor.”
Adam Lövenstierne, Kontorschef, If Skadeförsäkring
Med utgångspunkt i Ifs krav och förutsättningar, gjorde vi projekteringen samt skapade vår rekommenderade lösning. Det blev till slut ett projekt med flera etapper.
Vår rekommenderade lösning blev att installera integrationssystemet Integral. Integral är vårt egenutvecklade system med senaste teknik och säkerhetsklass.
Integral innehåller funktionalitet för att integrera och övervaka alla moduler samt orter/platser i ett säkerhetssystem. Alla delar blir tekniskt integrerade på ett säkert sätt.
För användaren, t ex en reception eller vakt, innebär det att man kan se på digitala ritningar var larmet inträffat och vilket slags larm. Det är mycket mer överskådligt jämfört med de förteckningar med sektioner, adresser och A3-ritningar som många verksamheter har.
Vi skapade också en lösning för att administrera korten enklare, bl a med utkvittering av kort via en digital signeringsplatta, där sedan avtalet lagras digitalt. Vi installerade även en modern kortskrivare med kamera.
Ett stort delprojekt var att installera nya kortläsare på huvudkontoret med en säkrare teknisk standard (baserat på Mifare-teknologin). Ytterligare ett delprojekt innebar nya installationer på de lokala mindre kontoren kopplade via Integral.
Resultatet av projektet är att If Skadeförsäkring nu har ett system med högre säkerhet och som möter de IT tekniska kraven. Dessutom, en väsentligt enklare hantering av företagets ID-kort. Slutligen, en mycket bra översikt, då både inbrottslarm och passersystem finns samlat i ett överordnat system (Integral), även för de mindre kontoren.
”Det känns väldigt bra nu när vi genomfört detta projekt. Jag gillar verkligen ”Integralen”. För vår Kontorservice är att det nu mycket snabbare och smidigare att hantera ID-kort samt passersystemet. T ex med digital signering och bordsläsaren. Vi kan lösa allt här i Bergshamra för de mindre kontoren. Tack vare en modernare läskortsteknik, kunde vi koppla flera funktioner till kortet, bla att öppna låsbara skåp samt inloggtill våra multiskrivare. För receptionen och vakten, är det också lätt att se när något larm går, var det är och vad som hänt. Skärmen ger en snabb översikt – man ser på en digital ritning och i klartext var det larmat”.
Adam Lövenstierne, Kontorschef, If Skadeförsäkring